Etiudy. Chopin Debussy Ligeti

Etiudy. Chopin Debussy Ligeti

Magdalena Lisak/fortepian
ZAIKS 2008/PRKCDo88

Chopin, Debussy, Ligeti, co łączy tych kompozytorów, jakie gatunki dzieł podejmowali w swej twórczości, jak postrzegali okrywanie nowych możliwości brzmieniowych fortepianu? Historycznie – przynależni do różnych dźwiękowych światów, rożnych epok i estetyk, wspólnie jednak zainteresowała ich jako gatunek, etiuda, miniatura instrumentalna służąca doskonaleniu biegłości technicznej. W przypadku dzieł, które pojawiają się na solowej płycie Magdaleny Lisak, laureatki konkursu chopinowskiego z roku 1995, roku, stypendystki Krystiana Zimermana w Bazylei, wytrawnej interpretatorki muzyki nowej , chodzi o coś znacznie ważniejszego. W otoczce technicznie rozbudowanych przebiegów , pomyślanych wirtuozowsko i z rozmachem, otrzymujemy swoiste studium budowania nastroju, kompendium zróżnicowania emocjonalnego, gry skojarzeń i subtelnych podtekstów tworzących niepowtarzalną atmosferę tych dzieł oraz ich interpretacji.

Henryk Cierpioł